[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
درباره دانشکده::
اخبار ::
کمک آموزشی::
آموزش::
پژوهش::
معرفی افراد::
دانشجویان::
امکانات::
تسهیلات پایگاه::
::
هشتمین کنفرانس بین المللی
..
تالار افتخارات

AWT IMAGE

..
دفاعیه‌ها

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
بازدید علمی

گزارش‌های بازدید دانشکده

..
منشور اخلاقی

AWT IMAGE

..
:: مقدمه ::

مقدمه

به مدد پیشرفت فن­آوری، امکان اندازه­گیری و ذخیره اطلاعات بصورت خودکار در حوزه­های مختلف علوم فراهم آمده است و از اینرو بشر در حوزه­های مختلف علمی غرق دنیای اطلاعات شده و راه برای مدلسازی دقیق­تر سیستم­های پیچیده، مبتنی بر اطلاعات بجای بهره­مندی از سیستم خبره مبتنی بر دانش متخصص فراهم آمده است. به عنوان مثال در حوزه­ی مهندسی خطوط راه­آهن، به کمک ماشین اندازه­گیری خط، روزانه صدها کیلومتر از نامنظمی­های هندسی خطوط اندازه­گیری می­شود که مدیریت تعمیر و نگهداری پیشبینانه و تصمیم­گیری صحیح و استفاده کارآ و مفید از اطلاعات موجود، مستلزم خودکار کردن پردازش این اطلاعات خام و تبدیل آن به معرفت در قالب به خدمت­گیری روش­های نوین داده­کاوی می­باشد. داده­کاوی در مقایسه با پرس و جوی ساختاریافته از اطلاعات، این ویژگی را دارد که در داده­کاوی بجای پرسش یک رابطه مشخص، الگوها و روابط ارزشمند بین آن­ها که از پیش مشخص نیست، از حجم انبوهی از اطلاعات استخراج می­شود. داده­کاوی را می­توان یادگیری ماشینی (خودکار) استقرایی قلمداد کرد که به هدفی واقع در یک طیف که مدلسازی مبتنی بر اطلاعات برای پیش­بینی در یک سوی آن و مدلسازی مبتنی بر اطلاعات برای توصیف در سوی دیگر آن قرار دارد، انجام می­شود. این یادگیری در کشف الگوها و روابط بین آن­ها تجلی پیدا می­کند و آن را می­توان در قالب سه رویکرد طبقه­بندی (یادگیری باسرپرست)، خوشه یابی (یادگیری بدون سرپرست) و قواعد انجمنی تقسیم­بندی کرد. روش های مختلفی همچون روش های آماری، تصمیم­گیری بیزین، شبکه عصبی مصنوعی، استراتژی های تکاملی و استفاده از نظریه مجموعه­های فازی را می­توان برای کشف الگو و روابط بین آن­ها بکار برد و نرم­افزارهای متنوعی بر اساس هر کدام از این روش­ها توسعه داده شده است.

دفعات مشاهده: 6572 بار   |   دفعات چاپ: 1633 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 142 بار   |   0 نظر
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد. استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
Persian site map - English site map - Created in 0.22 seconds with 60 queries by YEKTAWEB 4657