[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
درباره دانشکده::
اخبار ::
کمک آموزشی::
آموزش::
پژوهش::
معرفی افراد::
دانشجویان::
امکانات::
تسهیلات پایگاه::
::
هشتمین کنفرانس بین المللی
..
تالار افتخارات

AWT IMAGE

..
دفاعیه‌ها

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
بازدید علمی

گزارش‌های بازدید دانشکده

..
منشور اخلاقی

AWT IMAGE

..
:: وضعیت نواحی سیزده‌گانه شبکه راه‌آهن ::

  وضعیت نواحی سیزده‌گانه شبکه راه‌آهن

AWT IMAGE

  جدول 1-2 ( الف). ویژگی­های ادوات روسازی خطوط راه‌آهن ایران

  ناحیه

  طول

  ریل

  تراورس

  جوش

  UIC60

  U33

  IIIA

  بتونی

  فلزی

  چوبی

  دی بلوک

  طویل

  مقطع

  فاقد جوش

  تهران

  494

  297

  179

  0

  228

  125

  83

  0

  352

  142

  0

  اراک

  302

  20

  282

  0

  20

  266

  16

  0

  20

  282

  0

  لرستان

  208

  12

  196

  0

  12

  196

  0

  0

  12

  196

  0

  جنوب

  374

  142

  194

  0

  142

  0

  221

  0

  142

  111

  121

  اصفهان

  588

  422

  166

  0

  422

  0

  166

  0

  366

  166

  56

  جنوب شرق

  868

  632

  236

  0

  632

  157

  79

  0

  432

  236

  200

  هرمزگان

  613

  613

  0

  0

  513

  0

  50

  0

  613

  0

  0

  شرق

  777

  777

  0

  0

  777

  0

  0

  0

  709

  68

  0

  شمال شرق

  541

  498

  43

  0

  175

  0

  366

  0

  541

  0

  0

  خراسان

  423

  294

  129

  0

  294

  0

  62

  0

  294

  109

  20

  شمال

  381

  231

  43

  58

  103

  98

  142

  0

  142

  125

  93

  شمال غرب

  483

  315

  168

  0

  229

  168

  86

  0

  315

  168

  0

  آذربایجان

  470

  32

  438

  0

  32

  128

  117

  164

  81

  300

  33

  مجموع

  6522

  4285

  2074

  58

  3579

  1138

  1388

  164

  4019

  1903

  523

  

  جدول 1-2 (ب). ویژگی­های هندسی خطوط راه‌آهن ایران

  ناحیه

  طول

  انحنا

  شیب و فراز

  سرعت مجاز

  سرعت طراحی

  دور

  degree/km

  کیلومتر

  m/km

  80

  120

  140

  160

  تهران

  494

  18

  352

  2.8

  154

  98

  79

  116

  134

  150

  اراک

  302

  25

  531

  2.8

  171

  70

  73

  102

  116

  128

  لرستان

  208

  49

  1137

  2.0

  132

  62

  70

  92

  102

  113

  جنوب

  374

  4

  101

  0.3

  16

  80

  80

  119

  138

  158

  اصفهان

  588

  24

  416

  3.0

  167

  92

  79

  114

  131

  148

  جنوب شرق

  868

  19

  216

  4.4

  119

  96

  80

  118

  136

  154

  هرمزگان

  613

  20

  249

  1.9

  72

  104

  80

  118

  135

  149

  شرق

  777

  20

  366

  5.8

  281

  79

  80

  117

  134

  151

  شمال شرق

  541

  9

  183

  2.1

  109

  124

  80

  118

  137

  155

  خراسان

  423

  10

  167

  2.2

  106

  95

  80

  117

  135

  152

  شمال

  381

  51

  1271

  4.3

  307

  64

  70

  99

  113

  128

  شمال غرب

  483

  51

  1334

  2.9

  196

  88

  76

  107

  122

  136

  آذربایجان

  470

  36

  657

  3.1

  151

  67

  77

  110

  125

  141

  مجموع

  6522

  335

  6980

  37.6

  1981

  89

  78

  113

  130

  146

 

  در این بخش، نتایج پردازش اطلاعات نامنظمی هندسی خط در سطح نواحی 13 گانه خطوط راه‌آهن ارائه می­شود.

  جدول 6-2. طبقه‌بندی نواحی از نظر انحنا، بربلندی، شیب، ظرفیت و نوع ریل

  میانگین انحنا

  میانگین بربلندی

  میانگین شیب

  ظرفیت باری

  ظرفیت مسافری

  نوع ریل

  سبک-سنگین

  لرستان

  شمال

  جنوب

  آذربایجان

  آذربایجان

  لرستان

  شمال

  لرستان

  هرمزگان

  لرستان

  شمال

  اراک

  شمال غرب

  شمال غرب

  شمال شرق

  شمال

  جنوب

  آذربایجان

  اراک

  آذربایجان

  جنوب شرق

  اراک

  شرق

  جنوب

  آذربایجان

  اراک

  اصفهان

  شرق

  اراک

  تهران

  مجموع

  هرمزگان

  خراسان

  جنوب

  لرستان

  شمال

  اصفهان

  مجموع

  تهران

  شمال غرب

  مجموع

  شمال غرب

  تهران

  اصفهان

  مجموع

  مجموع

  اصفهان

  مجموع

  هرمزگان

  شمال شرق

  شمال غرب

  اصفهان

  جنوب شرق

  خراسان

  شرق

  شرق

  آذربایجان

  خراسان

  خراسان

  اصفهان

  خراسان

  تهران

  شرق

  جنوب شرق

  شمال غرب

  جنوب شرق

  جنوب شرق

  جنوب

  اراک

  تهران

  تهران

  شمال شرق

  شمال شرق

  خراسان

  لرستان

  هرمزگان

  هرمزگان

  شرق

  جنوب

  جنوب شرق

  شمال

  شمال شرق

  شمال شرق

  هرمزگان

 

  بطور میانگین، انحنای هندسه خطوط راه‌آهن محاسبه شده از روی نقشه­های موجود، به ترتیب در نواحی لرستان، شمال، شمال غرب، اراک و آذربایجان بالاتر است. نواحی جنوب شرق، شمال شرق و جنوب بطور میانگین کمترین مقدار انحنا را دارند.

  مطابق میانگین بربلندی اندازه‌گیری شده توسط ماشین اندازه‌گیری خط، به ترتیب نواحی شمال، لرستان، شمال غرب، آذربایجان، اراک و هرمزگان، بطور متوسط انحنای هندسی بالاتری دارند. نواحی جنوب، خراسان و جنوب شرق کمترین میانگین بربلندی را دارند.

  بطور میانگین، شیب و فراز پروفیل خطوط راه‌آهن محاسبه شده از روی نقشه­های موجود، به ترتیب در نواحی شمال، لرستان، اراک، شرق، آذربایجان و شمال غرب بالاتر است. نواحی شمال شرق، هرمزگان و جنوب کمترین مقدار میانگین شیب را دارند.

  از نظر ظرفیت باری، و یا به عبارت دیگر ظرفیت هندسی خط در عبور قطار باری با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، و ظرفیت مسافری، یا به عبارت دیگر ظرفیت هندسی خط در عبور قطار مسافری با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، مطابق نقشه­های موجود، نواحی شمال شرق، هرمزگان، تهران، جنوب شرق، خراسان، اصفهان و شمال غرب ظرفیت بالاتری دارند. نواحی شمال، لرستان و آذربایجان کمترین ظرفیت باری و نواحی جنوب، شمال و آذربایجان کمترین ظرفیت مسافری را دارا می‌باشند.

  نوع ریل نواحی هرمزگان، شرق، شمال شرق، جنوب شرق، اصفهان و خراسان، ریل سنگین UIC60 می‌باشد.

  جدول 6-3. طبقه‌بندی نواحی از نظر نوع تراورس، سرعت، پل بزرگ و تونل

  تراورس

  فلزی-چوبی-بتنی

  سرعت مجاز

  میانگین سرعت

  سیر

  حداکثر سرعت

  سیر

  پل بزرگ

  تونل

  لرستان

  لرستان

  لرستان

  آذربایجان

  هرمزگان

  لرستان

  اراک

  شمال

  اراک

  جنوب

  اصفهان

  شمال

  آذربایجان

  آذربایجان

  شمال

  شمال

  جنوب شرق

  شمال غرب

  تهران

  اراک

  آذربایجان

  مجموع

  خراسان

  هرمزگان

  شمال

  شرق

  جنوب

  لرستان

  شمال غرب

  مجموع

  شمال غرب

  جنوب

  شمال غرب

  اراک

  شمال

  شرق

  مجموع

  شمال غرب

  مجموع

  شمال غرب

  مجموع

  آذربایجان

  جنوب

  مجموع

  اصفهان

  خراسان

  شمال شرق

  خراسان

  شمال شرق

  اصفهان

  خراسان

  اصفهان

  تهران

  اراک

  خراسان

  خراسان

  شرق

  هرمزگان

  لرستان

  اصفهان

  اصفهان

  جنوب شرق

  تهران

  شمال شرق

  شرق

  جنوب شرق

  جنوب شرق

  تهران

  جنوب شرق

  تهران

  اراک

  شمال شرق

  شرق

  هرمزگان

  هرمزگان

  شرق

  آذربایجان

  تهران

  هرمزگان

  شمال شرق

  شمال شرق

  جنوب شرق

  جنوب

  جنوب

 

  نوع تراورس نواحی هرمزگان، شرق، جنوب شرق، اصفهان و خراسان ، بتنی و نواحی لرستان و اراک و آذربایجان فلزی می­باشد.

  برای نواحی شمال شرق، هرمزگان، تهران، جنوب شرق، خراسان، اصفهان و شمال غرب سرعت سیر میانگین مجاز بالاتری توسط اداره کل خط، اعلام گردیده است. کمترین سرعت مجاز مربوط به نواحی لرستان، شمال، آذربایجان و اراک می‌باشد.

  میانگین سرعت سیر ماشین اندازه‌گیری خط در نواحی شمال شرق، هرمزگان، جنوب شرق، تهران، شرق، خراسان، اصفهان و شمال غرب بالاتر دارند. و حداکثر سرعت سیر ماشین در نواحی جنوب شرق، شرق، تهران، شمال شرق، هرمزگان، اصفهان، خراسان و شمال غرب بالاتر بوده است. کمترین میانگین سرعت سیر مربوط به نواحی لرستان، اراک و شمال است و کمترین مقدار حداکثر سرعت سیر مربوط به نواحی آذربایجان، جنوب و شمال می‌باشد.

  طول پل­های بزرگ نواحی هرمزگان، اصفهان، جنوب شرق، خراسان، شمال غرب و شمال بیشتر است.

  طول تونل­های نواحی لرستان، شمال، شمال غرب و هرمزگان بیشتر است.

 

 

 

 

 

 

 

  جدول 6-4. طبقه‌بندی نواحی از نظر دیلم، افتادگی و شتاب

  میانگین نامنظمی دیلم

  میانگین وزندار نامنظمی دیلم

  میانگین افتادگی

  میانگین وزندار

  نامنظمی افتادگی

  میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی

  میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم

  میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب

  لرستان

  لرستان

  شمال

  اراک

  شمال

  اراک

  اراک

  اراک

  اراک

  اراک

  جنوب

  جنوب

  جنوب

  شمال

  شمال شرق

  شمال شرق

  لرستان

  لرستان

  آذربایجان

  آذربایجان

  جنوب

  هرمزگان

  آذربایجان

  آذربایجان

  شمال

  اراک

  شمال

  آذربایجان

  آذربایجان

  هرمزگان

  جنوب

  آذربایجان

  جنوب شرق

  تهران

  جنوب شرق

  خراسان

  خراسان

  شرق

  مجموع

  شرق

  مجموع

  شرق

  مجموع

  شمال غرب

  شمال غرب

  اصفهان

  مجموع

  لرستان

  تهران

  جنوب شرق

  مجموع

  مجموع

  شرق

  اصفهان

  جنوب شرق

  مجموع

  جنوب

  جنوب

  اصفهان

  تهران

  تهران

  شمال شرق

  لرستان

  شمال غرب

  جنوب شرق

  تهران

  خراسان

  شمال غرب

  شرق

  اصفهان

  اصفهان

  اصفهان

  جنوب شرق

  جنوب شرق

  لرستان

  اصفهان

  شمال شرق

  شرق

  شرق

  خراسان

  شمال غرب

  شمال شرق

  خراسان

  شمال غرب

  تهران

  تهران

  شمال شرق

  شمال شرق

  خراسان

  شمال غرب

  خراسان

  شمال

  شمال

  هرمزگان

  هرمزگان

  هرمزگان

  هرمزگان

  هرمزگان

 

  میانگین وزندار نامنظمی دیلم در نواحی لرستان، اراک، شمال شرق، آذربایجان، هرمزگان، خراسان و شمال غرب بالاتر است. کمترین مقدار میانگین وزندار نامنظمی دیلم مربوط به نواحی شرق، تهران و شمال می‌باشد.

  میانگین وزندار نامنظمی افتادگی در نواحی اراک، جنوب، لرستان، شمال و آذربایجان بالاتر از میانگین کل شبکه است و نواحی خراسان، شمال شرق و هرمزگان کمترین مقدار میانگین وزندار نامنظمی افتادگی را دارا می‌باشد.

  میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی در نواحی شمال، جنوب، آذربایجان، اراک، جنوب شرق و شرق بالاتر است و در نواحی لرستان، شمال شرق، خراسان و هرمزگان کمترین مقدار میانگین وزندار نامنظمی شتاب جانبی را داریم.

  میانگین وزندار نامنظمی شتاب قائم در نواحی اراک، جنوب، آذربایجان، شمال و تهران بالاتر است. کمترین مقدار این پارامتر مربوط به نواحی اصفهان، خراسان، شمال غرب و هرمزگان می‌باشد.

  میانگین وزندار نامنظمی برآیند شتاب در نواحی اراک، شمال، جنوب، آذربایجان، جنوب شرق، شرق و تهران بالاتر است. کمترین مقدار این پارامتر مربوط به نواحی شمال شرق، شمال غرب، خراسان و هرمزگان می‌باشد.

 

 

 

 

  جدول 6-5. طبقه‌بندی نواحی از نظر عرض خط و بربلندی

  میانگین عرض خط

  حداکثر عرض خط

  میانگین ­وزندار نامنظمی عرض­خط

  میانگین بربلندی

  حداکثر بربلندی

  میانگین ­وزندار نامنظمی ­بربلندی

  لرستان

  آذربایجان

  لرستان

  شمال

  تهران

  شمال

  شمال غرب

  اراک

  آذربایجان

  لرستان

  هرمزگان

  لرستان

  آذربایجان

  شمال غرب

  اراک

  شمال غرب

  شمال

  شمال غرب

  اراک

  لرستان

  شمال غرب

  آذربایجان

  اصفهان

  اراک

  شمال

  اصفهان

  شمال

  اراک

  شمال غرب

  آذربایجان

  مجموع

  شمال

  اصفهان

  هرمزگان

  مجموع

  مجموع

  جنوب شرق

  مجموع

  مجموع

  مجموع

  شرق

  اصفهان

  اصفهان

  خراسان

  جنوب شرق

  اصفهان

  شمال شرق

  جنوب

  شرق

  شمال شرق

  هرمزگان

  شمال شرق

  لرستان

  تهران

  هرمزگان

  جنوب شرق

  تهران

  شرق

  خراسان

  جنوب شرق

  خراسان

  تهران

  جنوب

  تهران

  آذربایجان

  شمال شرق

  تهران

  شرق

  شمال شرق

  جنوب

  اراک

  شرق

  شمال شرق

  هرمزگان

  خراسان

  خراسان

  جنوب شرق

  خراسان

  جنوب

  جنوب

  شرق

  جنوب شرق

  جنوب

  هرمزگان

 

  میانگین عرض خط در نواحی لرستان، شمال غرب، آذربایجان، اراک و شمال بالاتر است. همچنین میانگین عرض خط در نواحی خراسان، تهران، شمال شرق و جنوب کمترین مقدار را دارد.

  حداکثر عرض خط در نواحی آذربایجان، اراک، شمال غرب، لرستان، اصفهان و شمال بیشتر از میانگین کل کشور است و در نواحی جنوب شرق، تهران، شرق، هرمزگان و جنوب، حداکثر عرض خط کمتری را شاهد هستیم.

  میانگین وزندار نامنطمی عرض خط در نواحی لرستان، آذربایجان، اراک، شمال غرب، شمال و اصفهان بالاتر است و نواحی تهران، جنوب، شمال شرق، خراسان و شرق، کمترین مقدار این پارامتر را دارا می‌باشند.

  میانگین بربلندی در نواحی شمال، لرستان، شمال غرب، آذربایجان، اراک و هرمزگان بالاتر از میانگین کل شبکه است. نواحی تهران، جنوب، خراسان و جنوب شرق از نظر میانگین بربلندی، کمترین مقدار را دارند.

  حداکثر بربلندی مربوط به نواحی تهران، هرمزگان و شمال می‌باشد.

  میانگین وزندار نامنظمی بربلندی در نواحی شمال، لرستان، شمال غرب، اراک، آذربایجان بالاتر از میانگین کل شبکه است. کمترین مقدار میانگین وزندار نامنظمی بربلندی، مربوط به نواحی جنوب شرق، شمال شرق، شرق، خراسان و هرمزگان می‌باشد.

 

 

 

 

  جدول 6-6. طبقه‌بندی نواحی از نظر پیچش

  میانگین وزندار نامنظمی پیچش 3.2 متری

  میانگین وزندار نامنظمی پیچش 5 متری

  میانگین وزندار نامنظمی پیچش 10 متری

  میانگین پیچش 3.2 متری

  میانگین پیچش 5 متری

  میانگین پیچش 10 متری

  لرستان

  اراک

  لرستان

  جنوب

  لرستان

  شمال

  جنوب

  لرستان

  شمال

  تهران

  شمال

  لرستان

  اراک

  جنوب

  اراک

  آذربایجان

  اراک

  جنوب

  شمال

  شمال

  جنوب

  شمال شرق

  جنوب

  اراک

  آذربایجان

  آذربایجان

  آذربایجان

  شمال غرب

  آذربایجان

  خراسان

  اصفهان

  مجموع

  شرق

  لرستان

  مجموع

  شمال غرب

  مجموع

  اصفهان

  مجموع

  شمال

  شمال غرب

  مجموع

  شمال غرب

  شمال غرب

  اصفهان

  مجموع

  شمال شرق

  آذربایجان

  جنوب شرق

  خراسان

  جنوب شرق

  اراک

  تهران

  شرق

  تهران

  شرق

  شمال غرب

  اصفهان

  خراسان

  اصفهان

  شرق

  جنوب شرق

  تهران

  شرق

  اصفهان

  جنوب شرق

  خراسان

  تهران

  خراسان

  جنوب شرق

  جنوب شرق

  تهران

  شمال شرق

  شمال شرق

  شمال شرق

  خراسان

  شرق

  هرمزگان

  هرمزگان

  هرمزگان

  هرمزگان

  هرمزگان

  هرمزگان

  شمال شرق

 

  میانگین وزندار نامنظمی پیچش 3.2 متری در نواحی لرستان، جنوب، اراک، شمال، آذربایجان و اصفهان بالاتر است. نواحی شرق، خراسان، شمال شرق و هرمزگان مقدار میانگین وزندار نامنظمی پیچش 3.2 متری کمتری دارند.

  میانگین پیچش 3.2 متری در نواحی جنوب، تهران، آذربایجان، شمال شرق، شمال غرب، لرستان و شمال بالاتر است. همین پارامتر در نواحی شرق، جنوب شرق، خراسان و هرمزگان دارای کمترین مقدار می‌باشند.

  میانگین وزندار نامنظمی پیچش 5 متری در نواحی اراک، لرستان، جنوب، شمال، آذربایجان و اصفهان بالاتر است. نواحی شرق، جنوب شرق، تهران، شمال شرق و هرمزگان کمترین مقدار این پارامتر را دارا می‌باشند.

  میانگین پیچش 5 متری در نواحی لرستان، شمال، اراک، جنوب و آذربایجان بالاتر است. این پارامتر در نواحی اصفهان، جنوب شرق، شرق و هرمزگان کمترین مقدار را دارند.

  میانگین وزندار نامنظمی پیچش 10 متری در نواحی لرستان، شمال، اراک، جنوب، آذربایجان و شرق بالاتر است. کمترین مقدار این پارامتر مربوط به نواحی شمال غرب، تهران، خراسان، شمال شرق و هرمزگان می‌باشد.

میانگین پیچش 10 متری در نواحی شمال، لرستان، جنوب، اراک، خراسان، شمال غرب و آذربایجان بالاتر است. نواحی جنوب شرق، تهران، هرمزگان و شمال کمترین مقدار پارامتر میانگین پیچش 10 متری را دارند.
دفعات مشاهده: 8043 بار   |   دفعات چاپ: 1557 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 105 بار   |   0 نظر
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد. استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 59 queries by YEKTAWEB 4657