![]() |
مهندس مهدی ابراهیمزاده شیراز دانشجوی دوره دکتری این دانشکده در رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی راه و ترابری، ۲۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۴ از رساله خود تحت عنوان « ارائه شاخص پیرشدگی مرتبط با خستگی قیر و مخلوطهای آسفالتی پلیمری حاوی واکس با استفاده از رویکرد VECD» به صورت حضوری با راهنمایی دکتر محمود عامری دفاع می نماید. |
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد: با توجه به اهمیت تحلیل خستگی در ارزیابی عملکرد بلندمدت روسازیهای آسفالتی و کاربرد روزافزون پلیمرها در اصلاح قیر، این پژوهش به بررسی جامع تأثیر پیرشدگی بر رفتار خستگی قیرهای پلیمری حاوی واکس و همچنین مخلوطهای آسفالتی اصلاحشده پرداخته است. ساختار تحقیق در دو بخش اصلی تنظیم شده است: در بخش اول، خواص رئولوژیکی قیرهای اصلاحشده با چهار نوع واکس (شامل دو واکس وارداتی: دیورکس و ساسوبیت و دو واکس تولید داخل: اسلک و پلیاتیلن ضایعاتی) در چهار سطح پیرشدگی بررسی شده است. در بخش دوم، عملکرد مخلوطهای آسفالتی حاوی این قیرها از نظر مقاومت خستگی و مدول دینامیکی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در بخش قیر، ابتدا نتایج ویسکوزیته دورانی نشان داد که افزودن واکسها سبب کاهش قابلتوجه ویسکوزیته قیر پایه میشود؛ بهطوریکه واکس دیورکس با ۴۶.۵% بیشترین و واکس ساسوبیت با ۲۳.۲% کمترین کاهش را نشان دادند. بررسی شاخصهای رئولوژیکی از قبیل گلاور-راو، فرکانس تقاطعی و نسبت مدول مرکب نشان داد که قیرهای پلیمری در مقایسه با قیر خالص حساسیت کمتری به پیرشدگی دارند. آزمون MSCR در چهار سطح پیرشدگی برای ارزیابی رفتار شیارشدگی و آزمون LAS برای بررسی رفتار خستگی در دمای میانی انجام شد. نتایج LAS حاکی از کاهش حدود ۴۵ درصدی کرنش شکست در همه نمونههای پلیمری پس از ۴۰ ساعت پیرشدگی بود. واکس اسلک بهترین عملکرد خستگی را در هر دو سطح کرنش بالا و پایین از خود نشان داد و پس از آن ساسوبیت در رده دوم قرار گرفت. در مقابل، واکسهای دیورکس و پلیاتیلن ضایعاتی منجر به تضعیف عمر خستگی قیر پلیمری شدند. در بخش مخلوط آسفالتی، نتایج آزمونهای مدول دینامیکی و خستگی تأیید کردند که شاخصهای Sapp و DR از تحلیل قیر، روند مشابهی با تغییرات عمر خستگی مخلوطها در برابر پیرشدگی دارند. این تطابق بهویژه در تحلیل با استفاده از روش انرژی موهومی و معیار تنش حداکثر مشهود بود. بنابراین، استفاده از این دو روش برای بررسی حساسیت خستگی قیرهای پلیمری توصیه میشود. همچنین، با توجه به عملکرد مطلوب واکس اسلک و قیمت مناسب آن، استفاده از آن بهعنوان جایگزینی اقتصادی برای واکسهای وارداتی توصیه میگردد؛ با این حال، در مناطقی که خرابی شیارشدگی غالب است، ترکیب اسلک با ساسوبیت گزینهای مناسب و متعادل محسوب میشود. کلیدواژه: شاخص پیرشدگی، ترکخوردگی خستگی، پیرشدگی مخلوط آسفالتی، قیر پلیمری، واکس آدرس ایمیل: Mehdi.ebrahimzadeh۲۰۰۸ ![]() تاریخ برگزاری جلسه دفاع نهایی: ۱۴۰۴/۰۱/۲۵ |