[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
درباره گروه معارف::
معرفی افراد::
امورآموزشی::
اخبار::
آلبوم تصویری::
اندیشه اساتید::
گزیده فعالیت های دانشجویان::
::




..
کتاب ها و جزوات درسی
..
:: از موانع اجابت دعا به قلم دکتر نصیری ::
 | تاریخ ارسال: 1401/7/12 | 
نقش بازدارندگی زشت گویی، ناپاکی دل و صادقانه نبودن نیت در استجابت دعاها   

مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: کَانَ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ رَجُلٌ فَدَعَا اللَّهَ أَنْ یَرْزُقَهُ غُلَاماً ثَلَاثَ سِنِینَ فَلَمَّا رَأَی أَنَّ اللَّهَ لَا یُجِیبُهُ قَالَ یَا رَبِّ أَ بَعِیدٌ أَنَا مِنْکَ فَلَا تَسْمَعُنِی أَمْ قَرِیبٌ أَنْتَ مِنِّی‏ فَلَا تُجِیبُنِی قَالَ فَأَتَاهُ آتٍ فِی مَنَامِهِ فَقَالَ إِنَّکَ تَدْعُو اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُنْذُ ثَلَاثِ سِنِینَ بِلِسَانٍ بَذِی‏ءٍ وَ قَلْبٍ عَاتٍ غَیْرِ تَقِیٍ‏  وَ نِیَّهٍ غَیْرِ صَادِقَهٍ فَأَقْلِعْ عَنْ بَذَائِکَ وَ لْیَتَّقِ اللَّهَ قَلْبُکَ وَ لْتَحْسُنْ نِیَّتُکَ قَالَ فَفَعَلَ الرَّجُلُ ذَلِکَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ فَوُلِدَ لَهُ غُلَامٌ.
نکته ها:
۱.  استناد به رخدادهای واقعی امت های گذشته برای تبیین معارف دینی از روش های اهل بیت (ع) در تعلیم و تربیت دینی است: «کَانَ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ رَجُلٌ»
۲.  گاه برای استجابت دعا باید تا چند مدت و گاه چند سال اصرار و الحاح داشت: «فَدَعَا اللَّهَ أَنْ یَرْزُقَهُ غُلَاماً ثَلَاثَ سِنِینَ»
۳.  عدم استجابت دعا می تواند نشانگر وجود مانع یا موانعی باشد؛ زیرا وعده الهی استجابت دعا است: «فَلَمَّا رَأَی أَنَّ اللَّهَ لَا یُجِیبُهُ قَالَ یَا رَبِّ أَ بَعِیدٌ أَنَا مِنْکَ فَلَا تَسْمَعُنِی أَمْ قَرِیبٌ أَنْتَ مِنِّی‏ فَلَا تُجِیبُنِی»
۴.  بخشی از اسرار و پیام های معنوی در عالم رؤیا به افراد اعلام می گردد: «قَالَ فَأَتَاهُ آتٍ فِی مَنَامِهِ»
۵.  سه عامل در حبس دعاها موثراند: زبان زشت گو؛ قلب متکبر و سرکش و صادقانه نبودن نیت: «فَقَالَ إِنَّکَ تَدْعُو اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُنْذُ ثَلَاثِ سِنِینَ بِلِسَانٍ بَذِی‏ءٍ وَ قَلْبٍ عَاتٍ غَیْرِ تَقِیٍ‏  وَ نِیَّهٍ غَیْرِ صَادِقَهٍ»
۶.  به رغم آن که گناهان زبانی متعدد و متکثر اند، اما در این روایت تنها از زشت گویی نام برده شده است که نشان می دهد این لغزش تا چه اندازه مانع رشد و کمال است.
۷.  عدم استجابت دعاها نشانه ای است که آشکار می سازد برخی از صفات و رفتارها نمی گذارند که انسان به رشد و تعالی لازم برسند.
۸.  صفات و ملکات راسخ نفسانی و آن چه که بازتاب عملی آن صفات در رفتارها و رویه ها است، در رشد یا انحطاط اخلاقی موثراند؛ سرکشی قلب و صادق نبودن نیت مربوط به باطن و ملکات نفسانی و آلودگی زبانی مربوط به کنش ها و رفتارها است.
۹.  کاربست واژه «قلع» نشان می دهد که گاه باید برای رفع موانع کمال ریشه آن آفت و آسیب رفتاری از صفحه جان و از بستر رفتارها کنده شوند: «فَأَقْلِعْ عَنْ بَذَائِکَ وَ لْیَتَّقِ اللَّهَ قَلْبُکَ وَ لْتَحْسُنْ نِیَّتُکَ»
۱۰.  انجام اعمال نیک و رفع موانع گره های اجابت دعا را می گشاید: «قَالَ فَفَعَلَ الرَّجُلُ ذَلِکَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ فَوُلِدَ لَهُ غُلَامٌ»

برگرفته از کتاب «شرح کافی شریف» اثر در دست تدوین استاد علی نصیری


دعای صبح و آه شب ،کلید گنج مقصود است
بدین راه و روش میرو که با دلدار پیوندی
دفعات مشاهده: 2027 بار   |   دفعات چاپ: 246 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
Department of Islamic Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 51 queries by YEKTAWEB 4657