[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
دفتر مرکزی انجمن‏های علمی::
فرمها و آئین‏نامه‏ها::
نشریات علمی::
اخبار::
گالری تصاویر::
سوالات متداول::
انجمن دانشکده‏ها::
کنفرانس‏ها و همایش‏ها::
تماس با ما::
تسهیلات ویژه::
::

AWT IMAGE

AWT IMAGE

جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
پيشنهاد شما در رابطه با مطالب نشريه علمي نگاه چيست؟
به بيان دستاوردهاي انجمن‏هاي علمي بپردازد.
به جمع آوري و نشر آخرين دست آوردهاي روز دنيا در زمينه هاي علمي بپردازد.
اخبار دانشگاه را منعكس سازد.
به بيان دستاوردهاي علمي اساتيد بپردازد.
به نقد و بررسي امور دانشجويان در زمينه علمي بپردازد.
   
..
:: برگزاری دوره مقدماتی نرم افزار MATLAB ::
 | تاریخ ارسال: 1395/2/14 | 

    مهندسان در راستای پروژه  های خود به شبیه سازی الگوریتم ها، برنامه نویسی، مدل سازی و پردازش های مخلف نیاز دارند. برای رفع این نیاز انتخاب یک زبان برنامه نویسی مناسب که دارای قابلیت های فوق باشد ضروری است . زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارند که برای مهندسین طراحی شده اند. اما از میان همه این زبان های برنامه نویسی با تمامی معایب و فواید، زبان برنامه نویسی متلب بهترین گزینه است. امروزه یادگیری این نرم افزار برای مهندسان امری گریز ناپذیر است .

        لذا انجمن علمی دانشکده مهندسی مکانیک  دانشگاه علم و صنعت ایران با درک نیاز دانشجویان به فراگیری دوره آموزشی MATLAB و با هدف خدمت رسانی به ایشان اقدام به برگزاری این مهم نمود. این دوره آموزشی در سطح دانشگاهی و به مدت ۱۶ ساعت با تدریس مهندس خدیری از اساتید نمونه این نرم افزار  با بررسی جامع  مباحث  مقدماتی مرتبط با این مجموعه که سر فصل های اساسی آنها عبارت اند از: ۱-آشنایی با مبانی MATLAB  ۲-  آشنایی با عملیات ماتریسی  ۳- دستورات حلقه و شرط ۴-توابع در MATLAB ۵-ترسیم نمودار دو بعدی و سه بعدی ۶-ترسیم صفحه و رویه , برگزار گردید .

عملیات ماتریسی

واژه متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه‌است که از ترکیب دو واژه MATrix ماتریس و LABoratory آزمایشگاه ایجاد شده‌است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه‌است. تمامی داده ها و متغیرها (شامل کاراکترها، رشته ها، تصاویر، صوت و حتی یک عدد) در متلب به صورت یک ماتریس تعریف می شوند. این مهمترین ویژگی متلب است. به همین علت محاسبات و پردازش های عددی به راحتی و با قواعد ماتریسی انجام می گردد.

اساس کار در متلب ، ماتریس ها هستند . از این رو درآغاز یادگیری این نرم افزار ,وجوب آموزش عملیات ماتریسی احساس میشود. با استفاده از عملیات ماتریسی در متلب به راحتی می‌توان دستگاه های معادلات خطی را حتی در مواردی که تعداد معادلات با تعداد متغیرها مساوی نباشند، حل کرد.

دستورات حلقه و شرط

بزرگترین امکان رایانه ها که بیش از همه برای انسان مفید بوده است قابلیت انجام کار های تکراری برای دفعات فراوان بوده است . حلقه ها ابزاری در برنامه نویسی هستند که به شما این  امکان را میدهد که  از رایانه بخواهید عملی را تحت شرایطی برای دفعات بی شماری انجام دهد .

توابع درMATLAB

متلب انواع مختلفی از توابع محاسباتی، پردازشی و برنامه نویسی در زمینه های ریاضی، آمار، فیزیک، پردازش سیگنال های صوتی و تصویری، مخابرات، قدرت، کنترل، مدل سازی، بهینه سازی، بیوانفورماتیک، رسم نمودار، محاسبات موازی (parallel) و ... را دارا می باشدآشنایی با توابع متلب برای محاسبات  آسانتر ,صرفه جویی در وقت و بالا بردن سرعت برنامه نویسی که همگی موجب تسریع نائل آمدن  به هدف اصلی می شود ,بسیار مفید می باشد.

ترسیم نمودارها و صفحه ها  و رویه ها

اهمیت نمودار ها , رویه ها و صفحات توابع بر کسی پوشیده نیست . برای نمایش تمام داده های به صورت یک جا ,نمایش تغییرات آن ها و نمایش نقاط بحرانی و ... از دستورات ترسیم استفاده می کنیم . از آن جا که ترسیم در حل مسائل مهندسی بسیار حائز اهمیت است یادگیری دستورات پایه ای اجتناب ناپذیر است .

دفعات مشاهده: 5043 بار   |   دفعات چاپ: 945 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد . نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد .